dinsdag 12 oktober 2010

De Rode Loper

OUAHIGOUYA - BOULZOMA Woensdag 6 oktober 2010
De terugweg naar Boulzoma: 32 km.

De lucht ziet nog grijs van de vroege morgen.
Met de groetjes van Tafa
pedaleer ik sporen in de rode aarde naar de Goudron*.
De Avenue de Mopti ligt er kalm bij.
Kinderen zoeken de schoolbanken op.
6u30 op mijn mobiel aan de ingang van 6 S* in basnéré.
Nog even macadam.
Het vervolg van de reis is verzoening met de rode aarde.
Aan km 28 is het even laveren tussen de waterplassen,
vooraleer een bos mangobomen in te duiken.
De friste van de morgen doet tintelen.
Bogoya is in zicht.
Even vloeken.
10 verkeersdrempels over minder dan 500 m.
Hier verliet een kind het leven.
Theestop langs de weg.
Vol energie worden de valse hellingen genomen.
Km 24 biedt een eerste mooi vergezicht.
Km 18 zorgt voor zanderige en afgekalfde wegen.
Km 16 is het weer even op de trappers staan om
aan km 15 te genieten van 360° landschap.
We zijn goed halverwege.
Geen haast; de zon heeft zich verscholen.
Het is 8u.
Mijn mobieltje kan enkel nog berichten ontvangen.
Geen cent meer om te telefoneren.
In het Noorden tekenen zich de pylonen van Koumbri af.
In het Zuiden zie je de zendmasten van Ouahigouya.
Even genieten van de wegzinkende weg
tot aan de afslag van Rongo.
Daar draait de hoofdweg even naar links rond een heuvel.
In Tanvousse vindt hij opnieuw het Noorden.
We naderen km 12 met recht voor ons Koumbri.
Even niet meer pedaleren.
De afdaling geeft genoeg snelheid naar Pogoro Mossi.
De weg wordt keihard. We naderen km 10.
Voorbij Pogoro Silmimossi steken twee landrovers me voorbij.
Een rode stofwolk.
De weg blijft slecht.
Mijn zitvlak krijgt problemen.
De linkertrapper is vermoeid.
“Il est enchanté” en heeft wat olie nodig.
Aan km 8 doorkruisen we een vlakte
waar Peuls hun dieren laten grazen.
De moeilijkste doortocht tijdens het regenseizoen ligt aan km 6.
Na een regenbui kan je er met de moto alleen maar voorbij
Met behulp van jongeren die zorgen dat de motor droog de overkant bereikt.
Kostprijs 200 fr of 0,30 eurocent.
Het is woensdag 9u.
Tientallen schooljongeren keren al huiswaarts.
Het normale lessenritme heeft de school nog niet gevonden.
Aan km 5 mag ik een brousseweg inslaan
recht naar Boulzoma en de wijk Adama Yiri.
Veel tegenliggers op dit smalle pad.
Een vogel krijst de schrik van haar (mijn) leven.
De zon is komen meegenieten
en vergezelt me de laatste kilometers.
Het is 9u30. Tijd voor begroetingen. *goudron: asfaltweg
*6 S= Se Servir de la Saison Sèche en Savane et au Sahel.

Geen opmerkingen: